Portada > municipi > historia > Història

Història

Pels abundants vestigis ibèrics i romans trobats arreu del terme, suposem que Barberà va ser poblat des de ben aviat.

La primera vegada que apareix el nom de Barberà és a l'any 945, en la donació feta pel comte Borrell de l'església de Sant Pere d'Ambigats al monestir de Sta. Cecília de Montserrat.  L'any 1143, Ramon Berenguer IV donà lloc als templers, els quals instauraren al castell una comanda (la Comanda de Barberà), que passà als hospitalers, al s. XIV, els quals en foren senyors fins a la desamortització.

A mitjans del s. XIX, els pagesos conegueren una època brillant en l'economia que pocs anys més tard cau en una forta crisi, a causa de l'aparició de la fil•loxera. Aquest fou un dels motius pels quals els pagesos pobres intentessin, mitjançant l'associacionisme, salvar-se de la davallada. Amb aquest esperit es fundà a Barberà, l'any 1894, "La Sociedad de Trabajadores Agrícolas del Pueblo de Barberá", anomenada "La societat". Aquest va ser l'inici del cooperativisme agrari de les comarques tarragonines.

Anys després, els terratinents i petits propietaris del poble fundaren una altra cooperativa anomenada popularment "El Sindicat". Aquest fet dividí al poble en rics i pobres, segons es pertanyia a una o altra entitat. Fins després de la Guerra Civil, no es produeix la unificació de les dues cooperatives. Actualment la cooperativa de Barberà està integrada dins de la "Societat Cooperativa Catalana de Barberà Vinícola".